Dag 4 : Seattle - Port Angeles

zondag 10 juli 2016


Deze ochtend sta ik op met lichte koorts. Ik wil me niet te ongerust maken maar sinds ik ziek geweest ben, is dit iets om goed in de gaten te houden.
We zijn mooi op tijd weg. Voor we Seattle verlaten, gaan we eerst nog een tour doen.
Deze vertrekt bij Pioneer Square Park. We parkeren vlak bij het plein en zijn zowaar een half uur te vroeg op de afspraak.

De Bill Speidel's Underground Tour brengt je naar het ondergrondse Seattle.
Gisteren vertelde ik al dat na de grote brand het niveau van de stad verhoogd werd. Men had voor de brand serieuze problemen met de riolering en bij erg hoog water liepen delen van de stad onder water.
De huizen werden al snel heropgebouwd maar de eigenaars moesten zich erop voorzien dat hun ingang na een paar jaar op de eerste verdieping zou liggen. Het ophogen van de straten duurde langer. Voor de huizen werd een muur gebouwd. Tussen de muren werd het opgevuld met grond (een heuvel werd hiervoor afgegraven). Aanvankelijk had je dus de straat en een verdieping lager het voetpad, te bereiken via een ladder. In een 2de fase werden er voetpaden op het nieuwe niveau aangelegd. Zo ontstonden dus de gangen/tunnels die we vandaag bezoeken.
(poging tot schets)


Bij het aanleggen van de nieuwe voetpaden werden ook grote roosters met glas geplaatst om de ondergrondse voetpaden te verlichten.


Na een tijdje werden de ondergrondse activiteiten gestaakt. Er werd nauwelijks iets opgeruimd. Volgens de gids: het is als een puber zijn kamer laten opruimen (alles onder het bed verstoppen).


Langs deze soort glijbaan werden
leveringen naar beneden gebracht
Aan de rechterzijde de muur,
aan de linkerzijde de huisgevel

De gidsen zijn grappig, soms heerlijk cynisch. Een van hun slogans is 'history with a twist' en dat klopt helemaal. De tour eindigt rond 11u15' ... in de giftshop!

Geen giftshop voor ons maar wel de Subway. Dan kunnen we straks op de ferry lunchen.

Daarna rijden we naar Edmonds waar we de ferry naar Kingston zullen nemen. Ik had al vooraf tickets gekocht dus inchecken gaat vlug (ook zonder tickets zou dat vlot gegaan zijn). Onderweg naar hier had ik borden zien staan dat de Hood Canal Bridge gesloten is. Klopt helemaal zegt de mevrouw, we zullen moeten omrijden want de brug is dicht door te felle wind.



Om 12u40' vertrekt de veerboot voor een tochtje van 35'.
Net voldoende tijd voor een paar foto's en picnic in de auto.
Het is redelijk zonnig maar inderdaad het waait hevig.





Het omrijden voegt in 1 klap 2 uren toe aan onze rijtijd voor vandaag.
Mijn koorts is nog niet weg en sinds de overzet komt er nog migraine bij ook.

We pauzeren even aan de oever van het Hood Canal. De beentjes strekken en wat frisse lucht. Het doet wel deugd maar ik heb eigenlijk een bed nodig.





Gezien het tijdverlies schrappen we ons bezoek aan Port Townsend.
Ook het geplande bezoek aan Deer Park (Olympic NP) gaan we overslaan. De bergen liggen verstopt achter een dik pak wolken. Overigens is de weg de laatste 9 mijl onverhard, wat me nu niet echt aangewezen lijkt.

We besluiten om gewoon naar het hotel te gaan zodat ik wat kan slapen.


Afgelegde km:
Het weer: 15 °C, droog maar erg veel wind
Hotel: Super 8 Port Angeles - Port Angeles



Geen opmerkingen: