Dag 2 : Seattle (Boeing + Space Needle)

vrijdag 8 juli 2016

Na een moeilijke nacht (slapen, wakker, slapen, weer wakker, ...) ben ik toch redelijk fris opgestaan. Het is de eerste keer dat ik zo last had. Sander daarentegen heeft als een blok doorgeslapen.

Als eerste staat een bezoek aan de Boeing fabriek in Everett gepland. Aanvankelijk wilden we dit op zondag doen maar op aanraden van anderen toch verplaatst naar vandaag omdat er op zondag bijna geen activiteit is.

Volgens de tickets voor de Boeing Factory Tour moeten we om 9u45' in het Future of Flight Aviation Center zijn voor de tour van 10u30'. We vertrekken dus iets voor 9u richting Everett en zijn netjes op tijd daar. Wat blijkt, gewoon om 10u30' ter plaatse zijn was ook goed geweest.

Nu ja we kijken al wat rond en voor het begin van de tour doen we onze spullen in een locker. Je mag niets elektronisch, geen eten&drinken, geen wapens, ... meenemen. Dus enkel de autosleutel en de paspoorten gaan in de broekzak mee.

De tour brengt je met een bus naar het assemblagegebouw. Dat zou het grootste gebouw ter wereld qua volume zijn. Nu het is inderdaad indrukwekkend groot.

Binnen zien we hoe een 747 gemaakt wordt. Daarna gaan we naar de hal waar de 787, de Dreamliner, gemaakt wordt. Dat is een kleiner toestel (maar ik vond hem nog altijd behoorlijk groot) dat van glasvezel gemaakt wordt. Het is daardoor lichter en veel zuiniger dan andere modellen. Als laatste zien we nog de productielijn van de 777. Dan gaat het met de bus terug. We rijden langs de lakkerij en we zien ook afgewerkte vliegtuigen staan die staan te wachten om geleverd te worden.

Enkele frappante cijfertjes: prijs van een 747 = 360 miljoen dollar, een 787 kan je al kopen voor 250 miljoen dollar. Er werken 41.000 mensen rechtstreeks in dienst van Boeing. Op de terreinen zijn meerdere cafetaria's, ze hebben hun eigen brandweer en medische dienst, er zijn crèches en je kan er een massage krijgen.

Eenmaal terug (tour duurde 1u30') gaan we nog naar het dakterras om enkele foto's van de terreinen te maken. Er staat 1 van de 4 DreamLifters. Dat zijn 4 vliegtuigen die speciaal gemaakt werden om van overal ter wereld afgewerkte modules voor de Dreamliner af te halen en naar Everett te brengen.

Ter afsluiting nemen we een kijkje in het Future of Flight Aviation Center.
Sander is enorm onder de indruk van de Lamborghini Aventador.

Ik had niet verwacht dat dit bezoek me zou aanspreken maar het is helemaal meegevallen, meer nog ik vond het echt interessant. Rond 12u45' zit ons bezoek erop.

Voor we terugkeren rijden we nog even over de 526, deze weg loopt midden door de terreinen van Boeing. De weg ligt wel wat lager maar je kan toch wel iets zien. Wel geen ruimte om stil te staan dus foto's vanuit een rijdende auto.

Nu gaat het terug richting Seattle. We parkeren de auto bij ons hotel en gaan vanaf daar te voet.

Eindelijk, na heel lang wachten kan ik naar Chihuly Garden&Glass aan de voet van de Space Needle. Ik ben al langer fan van het werk van Dale Chihuly en ik verwacht erg veel van dit bezoek. Hij is een binnenhuisarchitect die de mooiste dingen uit glas maakt.
Amai, het was het wachten meer dan waard! Ik ben zo blij! Wow, oh, OMG!

Het eerste deel is binnen en daarna kom je via het Glasshouse in de tuin.
Dit buitengedeelte moet helemaal niet onder doen voor het binnengedeelte. Nog meer Wow, oh, OMG!

We lopen hier meer dan een uur rond. En ik maak veel te veel foto's, telkens weer zie ik de mooiste details. Spijtig van de prijzen, die vallen wat duur uit.

Daarna trekken we naar het EMP Museum.

Very impressive tentoonstelling over Nirvana (en uitgebreid naar grunge). Deze tijdelijke tentoonstelling heeft erg lovende kritieken gekregen, en terecht. Later zal ze de wereld rondtrekken.
Er is een kleine opstelling over Jimi Hendrix en er loopt ook een tentoonstelling WOW (World of Wearableart).

Verder bezoeken we nog de Guitar Gallery en de afdelingen Fantasy (elfen, sprookjes, ...) en Infinite Worlds (aliens). In totaal duurt ons bezoek aan het EMP ongeveer 2u30'.

Tijd voor het hoog(s)te punt van de dag, de Space Needle.
We hebben een combi ticket voor Chihuly en Space Needle, dat was voordeliger. Bij het reserveren heb ik een 'launch time' moeten opgeven. Wij kozen voor 19u.
Nu is 'launch time' geen slecht gekozen woord want je gaat met een snelheid van 16 km/u naar het Observation Deck op 158 m hoogte. De totale hoogte van de Needle is 184 m.

Het is redelijk bewolkt dus dat hindert wel voor de panorama's.

We wandelen rond zodat we alle 4 de windstreken gezien hebben, de stad, de baai en (een beetje van) de omliggende bergen. (we spotten zelfs onze auto op de parking van ons hotel)
Het waait nogal hierboven en daardoor is het wat fris. Onze trui komt goed van pas.

Na een uurtje gaan we (zoeven we) terug naar beneden.
We kopen hotdogs bij een foodtruck en gaan ze aan de voet van de Space Needle opeten. Peruviaanse straatartiesten met panfluit en gitaar geven het beste van zichzelf. Er hangt een heerlijk ontspannen sfeer en veel mensen zitten mee te genieten. Wat is het toch prachtig hier!

Rond 21u30' liggen we beide al in bed, we zijn doodmoe.