Dag 12 : Portland - Columbia River Gorge - The Dalles

maandag 18 juli 2016


Het is even schrikken wanneer ik de kamerdeur deze ochtend open doe.


Vooral in de steden zien ze hem niet zitten. Maar daarbuiten, tja, daar zien we veel steun voor Trump.
Ondanks dat Clinton de kandidaat voor de democraten zal worden, zien we meer bordjes voor Bernie.

We rijden weg om 9 u15'. Eerste 2 stops, het benzinestation en de Subway (voor een broodje voor deze middag). Daarna moeten we rond Portland om naar Columbia River Gorge te gaan. Nog even door het drukke verkeer en dan rustig de natuur in.

We gaan uiteraard niet via de Interstate maar we volgen de Historic Columbia River Gorge Highway.


Voor een zicht op de brede kloof stoppen we een eerste keer bij Portland Women's Forum.
Er hangen redelijk wat wolken maar net niet te veel.


Even verderop is Crown Point Overlook. Hier heb je net wat beter zicht op de Columbia River en de kloof waardoor de rivier stroomt.


Vanaf nu beginnen de watervallen te komen. Op het plateau valt immers veel regen en de ondergrond is niet zo goed doordringbaar dus stroomt het water langs talloze watervallen naar de rivier.

Latourell Falls, 76 m hoog, via een kort pad



Shepperds Dell Falls, samen zo'n 25 m, kort pad
Het was wat moeilijk om deze op de foto te krijgen door de vele bomen.



Bridal Veil Falls, samen zo'n 40 m, pad van 1 km heen, zelfde pad terug
We hebben lang gewacht maar de mensen op de rots wilden niet wijken. Thuis zal ik ze proberen van mijn foto af te toveren.


Wakheena Falls, 74 m hoog, kort maar erg steil pad 0,4 km heen
Je kan hier nog verder door naar Fairy Falls maar daar gaan we geen tijd voor hebben omdat ik graag een deell van het Mount Defiance Trail wil doen.


Multnomah Falls, 189 m hoog, vlak langs de weg.
Het is hier gewoon file rijden, zo druk. We vinden geen parkeerplaats dus we parkeren dubbel en gaan elk apart een foto maken. We zijn niet de enige die dit zo doet.
De waterval is de hoogste van Oregon. Zeker indrukwekkend maar het is hier gewoon te druk.


We rijden tot het trailhead bij Horsetail Falls.
Eerst lunchen we. Eindelijk, Sander was al bijna dood van de honger. ;-)

Daarna gaan we een wandeling van 1,77 km, enkel, doen waarop we 3 watervallen te zien krijgen.
Horsetail Falls, 54 m hoog - Ponytail Falls, 27 m hoog - Midden deel van Oneonta Falls, 20 m




Het is een mooie wandeling, maar ook hier is het begin erg steil. Amai mijn benen!
Je wandelt door een bos wat aan regenwoud doet denken, er zijn steile wanden en dus ook afgronden aan de ander kant. Voorzichtig zijn is dus de boodschap!



Ondertussen wijst de klok al 15u30' aan.
Ik zal dus moeten kiezen welke wandeling ik ga doen. Eagle Creek Trail naar Metlako Falls en Punchbowl Falls blijft op de to-do lijst staan. Ik kies voor een deel van het Mount Defiance Trail dat langs Cabin Creek Falls en Hole-in-the-wall Falls gaat. Het pad begint op de parkeerplaats van Starvation Creek.
Sander gaat deze keer niet mee.

Eerst loop ik verkeerd en kom zo toevallig bij de Starvation Creek Falls uit.



Terug op de parking zoek ik verder naar het juiste pad. En dan vind ik dit bord


We rijden verder naar The Dalles en nemen terug de Historic Highway.
Er zijn hier nog 2 viewpoints.

Memaloose Overlook


Rowena Crest Overlook




Op 30 km zijn we van groen in dor belandt. Zeer bizar.

Het stadje The Dalles is niet zo groot maar wordt meer als begin- of eindpunt voor een tocht door de Columbia River Gorge genomen.

Bij het stadje ligt The Dalles Lock & Dam in de rivier. Deze regelt mee het debiet in de Columbia River. Er is een speciale doorgang gemaakt voor de zalmen zodat die toch nog stroomopwaarts kunnen zwemmen.
's Avonds rijden we nog even over de brug voor de dam naar Washington in de hoop een mooi welkom-bord te zien maar ... dat is er niet. Alleen een gewoon bord op de brug.


In het water bij de brug zitten een massa pelikanen.


En we hebben er mooi zicht op Mount Hood.


De vingers zijn wat aan het genezen.
We hebben ze tovervingers gedoopt. Eerst donker-donker blauw, dan gewoon blauw, daarna paars, nu bordeaux. Ik ben alleen wat bang tijdens wandelingen dat ik val en het dan weer erger wordt.


Afgelegde km: 185
Het weer: 23 °C en bewolkt, vanaf 16 u: 27 °C en zon
Hotel: Super 8 The Dalles - The Dalles

Geen opmerkingen: