Dag 18 : Crescent City (Redwood NP en SP)

zondag 24 juli 2016

Deze ochtend gaan we eerst naar het Crescent City Information Center, het 2de visitor center van Redwood NP and SP. Ze hebben er niet meer info over de parken dan in Orick.

Er hangt een sliert mist langs de kustlijn. Waar de highway door de bossen loopt, geeft dit sp(r)ookjesachtige beelden.

We gaan eerst naar Prairie Creek Redwoods State Park. Door dit park loopt de Newton B. Drury Scenic Parkway, een weg van 10 mijl door een bos waar veel coast redwoods staan.

Als eerste doen we hier het Ah-Pah Interpretive Trail (h+t 1.3 km)
Het is dan wel een korte wandeling maar wel een erg mooie.

Je daalt eerst lichtjes tot je tussen de redwoods bent.
Ze zijn niet zo gemakkelijk in hun geheel op de foto te krijgen wegens ... te hoog !

Soms groeien er zelfs varens hoog in een boom.

De grond is overal bedekt met varens. Ook elke omgevallen boom of tak doet weer nieuw leven ontstaan: een varen of een mini boompje.

Zicht op de Newton B. Drury Scenic Parkway

Dan stoppen we aan het pad naar de Corkscrew Tree. Een erg korte wandeling van 0.4 km (h+t).
We denken dat hier 4 bomen in elkaar verstrengeld zijn maar het is moeilijk tellen omdat sommige bomen ook gesplitst zijn.

Volgende aan de beurt is Big Tree Wayside. Zoals de naam al doet vermoeden, ligt deze langs de weg. Te bereiken via een kort pad (0.4 km h+t). De boom is 1500 jaar oud en is 93 m hoog.
Vanaf de parkeerplaats kan je zijn kruin beter fotograferen.

Nu gaan we naar een ander deel van het park dat langs de kust ligt. Om daar te geraken volgen we de Davison Road, 13 km enkel, onverhard.
Gold Bluffs Beach dat we onderweg tegenkomen, vinden we de perfecte plaats voor een picnic.

Er hangt nog steeds wat mist en er staat een strakke wind.
Onze fleece vesten bewijzen nog maar eens hun dienst. We volgen de weg verder tot aan het einde. Daar ligt Fern Canyon.
Je kan in de rivierbedding door de canyon wandelen. (800 m heen ).
Een wisjedatje: de canyon komt voor in de film Jurassic Park II, the lost world.

De steile wanden zijn wel 15 m hoog en helemaal bedekt met varens.
In de bedding liggen veel bomen, handig als je over het riviertje moet. Er liggen ook wel hier en daar planken maar wij vonden het leuker om gewoon over de dikkere keien een weg te zoeken.
Onze waterdichte wandelschoenen kunnen bijna 10 cm water aan dus de voetjes zijn droog gebleven.

Terugkeren kan via de bovenzijde (dan neem je het trapje aan het einde van de canyon) of via dezelfde weg door de canyon. We vinden het geklauter echter zo leuk dat we gewoon door de canyon terug wandelen. Ook nu weer hebben we droge voeten gehouden.

Naast de pracht van de canyon zijn er natuurlijk ook nog grote redwoods te zien.

Wanneer we uit de canyon komen zien we dat de mist wat teruggetrokken is.
Komt goed uit want tijdens de volgende wandeling zouden mooie zeezichten zijn. We hobbelen de 13 km lange weg weer terug en rijden via de US-101 naar het Del Norte Coast Redwoods State Park.

Onderweg net na Elk Meadow staat er een kudde herten (Roosevelt elk) naast de weg te grazen. Deze stonden gisteren ook op ongeveer dezelfde plek maar toen hadden we hen te laat gezien.

We bereiken Lagoon Creek. Op de parking hier begint het Yurok Loop Trail (1600 m).
Eerst wandel je even door een bosje en dan plots ligt de zee naast je.

Dan splitst de weg en wij kiezen rechts. Niet zo veel later hebben we zicht op False Klamath Cove.

Daarna draait het pad het bos in. Er staan veel struiken waardoor je zicht belemmerd wordt.
Na het uitzichtpunt over de zee vonden we de wandeling niet meer zo speciaal.

Ik weet het, dit klinkt als vloeken in de kerk, maar we hebben voor vandaag genoeg bomen gezien. Zou er zoiets bestaan als bomenmoeheid ?
We zullen Jedidiah Smith Redwoods State Park niet gaan bezoeken. Om daar te geraken dien je ook weer een onverharde weg te volgen en ik ben daar niet dadelijk een fan van.

Op weg naar Crescent City doen we nu wel nog enkele fotostops. Die hadden we deze ochtend overgeslagen omdat er toen mist hing.

We hebben nog wat tijd over om in de stad naar het Battery Point Lighthouse te gaan.
Deze vuurtoren ligt op een eilandje vlak buiten de baai. Je kan enkel op het eilandje geraken bij laag water en dat is al voorbij. Maar we willen alleen maar een paar foto's dus geen last van het water.

De vuurtoren werd gebouwd in 1856 maar werkt nog steeds. Er woont ook echt nog een vuurtorenwachter. Op het eilandje ligt ook een museum dat dus erg rare openingsuren heeft.

We spotten ook nog een big foot.

Het avondeten zoeken we niet te ver. Net naast het hotel ligt het Good Harvest Cafe, #3 op Tripadvisor. Het eten was lekker (maar behoorlijk trage service).

Wat hebben we weer genoten vandaag !