Dag 21 : Fort Bragg - San Francisco

woensdag 27 juli 2016

Na een tankbeurt en een bezoekje aan Subway gaan we op pad.

De 1 is ook hier een erg kronkelende weg. Dat levert mooie vergezichten op waar er geen mist hangt maar het schiet niet echt op. De vuurtorens van Point Cabrillo en Point Arena gaan we niet bezoeken.
Bij eb (vandaag om 11u24') wil ik graag op het strand zijn.

Het strand in kwestie is Schooner Gulch State Beach oftewel Bowling Ball Beach.
Wanneer we iets na elf uur aankomen is de kleine parkeerplaats reeds volzet. We rijden over de brug en daar ligt nog een brede turnout/parking. Er staan al 2 campers dus we zetten ons erbij.
Dan wandelen we terug tot de parkeerplaats. Geen probleem ware het niet dat er bijna geen berm is en de auto's langs je heen zoeven.

Het pad begint aan de bovenkant van de parking. Wanneer je bij de klif komt gaat het via trapjes naar beneden. Je kan of klauteren over driftwood of via een soort touwladder met een extra touw waaraan je je kan vasthouden/optrekken. Beide opties zijn moeilijk als je maar 1,5 hand kan gebruiken. Eens op het strand wandel je noordwaarts tot bijna op de hoek van de baai. Totaal heen zal bijna 1 km zijn. (+ 300 m vanaf de backup parking tot het trailhead in ons geval)

Het is belangrijk dat je bij eb gaat, en dan nog een waterstand van maximum +1.5 ft. Anders liggen de rotsen nog in of onder water. We hebben geluk, alles komt mooi uit.

Het is ongelofelijk, mooi en bizar. En extreem glad! We glijden alle twee wel eens uit. Maar het blijft bij wiebelen en waggelen, de kleren blijven droog.

Zicht vanaf onze parkeerplaats: op de voorgrond Schooner Gulch, Bowling Ball Beach ligt in de volgende baai.

Nu wordt het kiezen: Salt Point State Park (Stump Beach met prachtige zandstenen rotsen) of Point Reyes National Seashore. Deze laatste, wil ik echt al langer heen. Het is mijn zesde keer SF en het is er nog nooit van gekomen om tot Point Reyes te gaan.

Tijdens onze picnic bij één van de turnouts spot Sander een shrub jay.

Als de mist even weg is, stoppen we nog enkele keren om te genieten.

Maar hoe dichter we bij Point Reyes komen, hoe dichter ook de mist.
We besluiten om de gok toch te wagen en naar de vuurtoren te rijden.

Onderweg komen we langs Cypress Row. De zeer fotogenieke toegangsweg naar een radiostation.

Het was vanaf Point Reyes Station ongeveer 45' rijden tot bij de vuurtoren.
Na een behoorlijke klim, staat er een boog van cypressen waar je onder door loopt.

Bij helder weer moet je hier supermooie views hebben. Maar vandaag zijn we al blij dat we elkaar zien staan.

Door de felle wind is de trap tot bij de vuurtoren niet open en de vuurtoren is in de mist gehuld.
Ook het visitor center is gesloten. Dan maar een foto van de display.

We blijven niet zo lang. Tja, als je bijna geen zicht hebt ...

Op de terugweg stoppen we nog even voor een foto bij een fotogeniek scheepswrak dat hier in Tomales Bay ligt.
(Aan het einde van het 'centrum' van Inverness aan de linkerzijde van de weg)

Vanaf Point Reyes volgen we de kortste weg naar San Francisco. Onze Tomtom stuurt ons door bergen en langs meertjes. Dit hadden we hier niet verwacht.

Bij het Nicasio Reservoir zien we iets wat we hier nog veel minder verwacht hadden.
Een Amerikaanse zeearend.

We rijden SF binnen over de Golden Gate Bridge die in net-niet-teveel mist gehuld is.
Het is een tolbrug in de richting van de stad. De tol heb ik gisteren al online betaald (éénmalige betaling - daar dien je geen account voor aan te maken).

Het is avondspits en in de stad is het erg druk. We waren al vaker in San Francisco dus we kennen onze weg hier al maar we zijn toch blij wanneer we bij het hotel aankomen. We droppen er de auto en de bagage en daarna gaan we voor het avondeten naar Hard Rock Café.